Kvinna i kontorslandskap.
DATA MANAGEMENT

”Använd data för att jobba iterativt och kundinsiktsdrivet”

Cecilia Lindvall, CPO på Dustin, om vikten av att ha ett personaliserat erbjudande, använda data kritiskt och alltid ha kunden i centrum.

 
När Amendo Tech firade 1 år var Cecilia Lindvall, CPO på Dustin, en av gästerna på plats. Vi passade på att få en pratstund med henne om några av de framtidsspaningar som hon tar med sig från kvällen.

 

Personalisering är framgångsfaktor

Cecilia Lindvall är övertygad att personalisering är en av de viktigaste framgångsfaktorerna för att lyckas som företag. Hon menar att personalisering uppnås genom att inspirera, guida och hjälpa kunden – och erbjuda rätt sak vid rätt tillfälle.

 

– Ha ett personaliserat erbjudande som är så starkt att det inte uppfattas som reklam av mottagaren. Man känner att ”det här är ett företag som vill mig väl och jag blir hjälpt av det företaget”, säger Cecilia.

 

Var kritisk mot data

Cecilia lyfter också att i en datadriven värld handlar det inte bara om att samla in data. Datan måste också betraktas och användas på rätt sätt, och med en kritisk lins.

 

– Var kritisk mot data. Data kan användas utifrån vad man vill ha fram, säger Cecilia.

 

Hon menar att det behöver finnas ett tydligt syfte med vad datan ska användas till och vad den ligger till grund för.

– Vad är det för målbild med datan? Man kan alltid vrida och vända på datan så att det passar ens eget ändamål, menar hon.

 

Kunden i centrum

Cecilia betonar vikten av att alltid ha kunden i centrum och att använda data för att skapa värdefulla kundinsikter. Hon uppmuntrar till att hela tiden testa och jobba iterativt med de kundinsikter som görs.

 

– Använd data för att jobba iterativt och kundinsiktsdrivet. Kunden måste alltid stå i centrum, säger Cecilia.

 

Här kan du ta del av samtalet med Cecilia: