Kille iklädd träningskläder står på spelplan
TRENDSPANING

Så förbereder du dig inför 2023

Vilka områden kommer vara i fokus under 2023 – och hur rustar du dig på bästa sätt för det nya året? Här delar vi på Amendo Tech med oss av våra bästa tips och råd.

Att läsa av marknaden med precision har alltid varit en utmaning och aldrig förr har önskan att äga den magiska kristallkulan varit mer uppenbar. Begreppet ”gasa – bromsa” är en strategi för många, och vi kommer se utvecklingsplanerna inom IT att göra både och.

 

Trots det ekonomiska läget i världen just nu förutspår Gartner en 3,7% ökning av investeringar inom IT under 2023 jämfört med 2022. Det handlar primärt om två saker: att digitaliseringen är ett verktyg för att möta de effektiviseringsmål som är satta, och att konjunkturavmattningen som står för dörren kräver ett vässat erbjudande mot kunden och marknaden.

 

– Vi ser att det i många fall kommer vara helt avgörande att ta investeringar som bär bolagen framåt även när det ekonomiska läget är oklart. Scenarioplanering har aldrig varit viktigare, säger Hanna Dynesius, partner på Amendo Tech.

 

3 fokusområden som kan ta er framåt under 2023

 

Den ökade flexibiliteten handlar om att ständigt ha rätt kompetens på plats. Dock innebär det inte att vi måste anställa all den kompetens som krävs för att skapa skillnad. Att omvandla fasta kostnader till rörliga och därmed skapa ett gummiband för att möjliggöra att skala upp och ner vid behov kan göra stor skillnad. Att ta in konsulter vid behov av flexibilitet kan vara den rätta lösningen.

Att ständigt identifiera nya möjligheter innebär att faktiskt se ljuset i mörkret. I en konjunktursvacka uppkommer nya behov, och där finns stora möjligheter för den som håller örat mot rälsen. AnnSofie Bott, partner på Amendo Tech, menar att nyckeln här är mod och omvärldsbevakning.

 

– Ingen har oändliga resurser så därför behöver vi ständigt se vilka områden som kräver att vi gasar och vilka vi permanent eller tillfälligt kan bromsa. Det finns dock inga genvägar utan analysen behöver få ta sin plats. De som klarar sig bäst i alla sammanhang är de som är mest adaptiva till sin omvärld.

 

Det tredje fokusområdet handlar om ett modernt och relevant erbjudande.

 

– Vi behöver titta på våra kunders behov, gå en mil i deras skor och anpassa erbjudandet efter våra kunders utmaningar. Det hoppas jag vi kan fortsätta med i tjugo år till. Vi behöver alla bidra till en hållbar framtid, säger Susanne Bagger, koncernchef i Amendo Group.